InterMatte är ett komplett digitalt matematikläromedel för årskurserna 6-9.
Programmet är webbaserat, utvecklat både för PC, Mac och surfplatta, och innehåller mer än 10 000 uppgifter, 300 genomgångsfilmer, 1000 hjälpfilmer och 65 000 ledtrådar. Programmet analyserar elevernas fel och ger dem hjälp i form av ledtrådar och filmer. Lärarna får grundlig statistik över elevernas styrkor och svagheter.
InterMatte har två stora fördelar jämfört med våra digitala konkurrenter: Den ena är våra unika hjälpfunktioner som hjälper eleverna att hitta var de tänkt fel utan att avslöja ett färdigt svar. Den typen av felmeddelande är vi ensamma om på marknaden.
Den andra är att vi lagt mycket tid på att skapa många olika uppgiftstyper (ca 40 stycken), vilket gör att InterMatte aldrig bli enformigt. Vi tycker att de flesta av våra konkurrenter har alldeles för hög grad alternativuppgifter som främjar chansningar från eleverna. Inget annat digitalt läromedel har samma bredd av uppgiftstyper som InterMatte.
InterMatte följer skolverkets kursplan för matematik för matematik i grundskolan.
InterMatte är utvecklat av Martin Jeppsson, utbildad och legitimerad matematiklärare med många års undervisningserfarenhet. I skapandet av InterMatte fick Martin fria tyglar att skapa ett läromedel så som han själv skulle vilja ha det som lärare, utan att begränsas av ekonomer, ägare och andra bromsklossar. Vi hoppas och tror att ni som användare av InterMatte märker av att detta är ett läromedel skapat av en lärare med lärarens och elevernas bästa för ögonen snarare än budgetar och kostnadseffektivisering.
Martin har dessutom under fem års tid efter InterMatte släpptes, jobbat som mattelärare på en högstadieskola och använt produkten ”live” i sin undervisning. Under dessa år har han parallellt med lärarjobbet finslipat detaljer i programmet för att få ett ännu bättre program.
Huvudräkningsstegen är en spelifierad del av InterMatte där vi samlat allt man bör kunna lösa med huvudräkning efter avslutad grundskola. Innehållet är uppdelat i drygt 150 nivåer (levlar) från tiokamrater till avancerad algebra med potenser. I Huvudräkningsstegen stöter du inte endast på de fyra räknesätten utan även enhetsomvandlingar, omvandling mellan olika former, bråk, grundpotensform, avrundning etc.
Förutom den tilltalande designen är Huvudräkningsstegen fullproppad med dopaminhöjande belöningar som får eleverna att vilja räkna mer och mer och mer… Och naturligtvis är poängsystemet byggt så att även svagare elever kan få en hög poäng. Flit lönar sig…
Utmaningsvärlden är en spelinspirerad del som uppmuntrar till matematiska diskussioner när man arbetar i par. I Utmaningsvärlden besöker din avatar olika öar för att klara matematikproblem och samla guldmynt. Mynten kan du sedan använda för att köpa ledtrådar på andra uppgifter i Utmaningsvärlden.
Utmaningsvärlden innehåller lite klurigare matematiska problem där även de duktigaste eleverna får lite utmaning.